Reserveren
Binnen Club Planner zijn er verschillende manieren om te reserveren maar ook verschillende redenen waarom een lid tegengehouden kan worden om te reserveren. Hieronder een overzicht.
Personeelsleden kunnen (tenzij hun rechten dit niet toelaten) manueel reservaties inplannen onafhankelijk van de geldigheid van het abonnement van een lid. Dit doe je door de activiteit waarvoor je iemand wil inplannen open te klikken en het lid in kwestie op te zoeken en toe te voegen.
Personeelsleden kunnen doorgaans de gewone reservatieregels omzeilen om toch bv. leden in te plannen die hun abonnement nog niet betaald hebben.
Leden kunnen na aanmelden op het online platform (NaamClub.clubplanner.be) ook zelf reservaties maken en annuleren.
Om op de standaard manier een reservatie te maken klikt het lid op “Reserveer” linksbovenaan de navigatiebalk of klikt het meteen op 1 van de kalenders die onder de sectie “Reserveer” terug te vinden zijn.
Wat is een bookingwizard?
De bookingwizard werd in het leven geroepen om tegemoet te komen aan de vraag om mensen te laten reserveren als deze nog geen abonnement of beurtenkaart aangekocht hebben.
Mensen zonder abonnement of beurtenkaart kunnen op deze manier een reservatie maken door online te betalen per reservatie die ze maken.
Let op: om online betalingen te kunnen verwerken heb je de module Webshop nodig.
Waarvoor kan ik een bookingwizard gebruiken?
VB. 1: Evenementen
De BookingWizard kan gebruikt worden om mensen te laten reserveren voor een bepaald evenement dat de club organiseert.
Op deze manier staat het evenement volledig los van abonnementen en wordt de toegangsprijs meteen online betaald.
VB. 2: Zonder gebruik van abonnementen
Indien je als club niet gebruik wil maken van abonnementen of beurtenkaarten kan je de BookingWizard gebruiken als alternatieve manier van reserveren.
Hoe zet ik een bookingwizard op?
In de instellingen van een rooster kan je onder tabblad Klanten het type Bookingwizard instellen als “BookingWizard”. Voor meer informatie over de instellingen van de Bookingwizard, zie tabblad Klanten.
Wat is een SlotWizard
De SlotWizard werd in het leven geroepen om tegemoet te komen aan de vraag om mensen bij het reserveren zelf te laten aangeven voor welke activiteit ze op een bepaald tijdstip willen komen.
Hier wordt geen rekening gehouden met abonnementen of beurtenkaarten. Net zoals bij de BookingWizard betalen mensen meteen om een losse reservatie te maken.
Via deze weg kan er telkens slechts een reservatie gemaakt worden voor 1 of 2 personen.
Let op: om online betalingen te kunnen verwerken heb je de module Webshop nodig.
Waarvoor kan ik een SlotWizard gebruiken?
VB. 1: Personal Training
Mensen kunnen zelf aangeven of ze voor een intake gesprek komen of voor een personal training.
Afhankelijk van de gekozen activiteit kan er een andere tijdsduur en prijs ingesteld worden.
VB. 2: Voedingsadvies
Mensen kunnen zelf kiezen of ze een sessie voor dieetadvies, dieetopvolging of kennismaking willen laten inplannen.
Afhankelijk van de gekozen activiteit kan er een andere tijdsduur en prijs ingesteld worden.
Wat is het verschil tussen een SlotWizard en BookingWizard?
In een BookingWizard geeft de club zelf op wanneer mensen voor welke activiteit kunnen reserveren.
In een SlotWizard geeft de club aan welke activiteiten ingepland kunnen worden en krijgen mensen de vrijheid om zelf een tijdstip te kiezen welke activiteit die op welk tijdstip willen inplannen.
Hoe zet ik een SlotWizard op?
In de instellingen van een rooster kan je onder tabblad Klanten het type Bookingwizard instellen als “SlotWizard”. Voor meer informatie over de instellingen van de SlotWizard, zie tabblad Klanten.
Onder tabblad Activiteiten geef je aan welke activiteiten een lid kan inplannen.
Onder tabblad Instellingen geef je bij “van” en “t/m” aan tussen welke uren een lid activiteiten kan inplannen.
Vervolgens plan je in de rooster lege activiteiten in op de momenten waarop leden geen reservaties mogen maken.
Om via de MyClubPlanner app te reserveren moet de club beschikken over de module App.
Deze manier van reserveren houdt rekening met dezelfde regels als bij het reserveren via het online platform (NaamClub.clubplanner.be).
Leden krijgen bij het reserveren telkens ook zelf een melding te zien met de reden waarom een reservatie niet gelukt is. Uit deze melding kan je vaak al afleiden wat de te ondernemen stappen zijn.
Hieronder sommen we ook nog een aantal vaak voorkomende redenen op voor het niet kunnen reserveren.
Check of het lid in kwestie een geldig abonnement of beurtenkaart heeft voor de datum waarop deze wil reserveren.
Je kan deze terugvinden onder tabblad Abonnement in de ledenfiche.
Check of het lid in kwestie, wanneer het een beurtenkaart heeft, nog beurten over heeft.
Je kan deze terugvinden onder tabblad Abonnement in de ledenfiche.
Check of het lid in kwestie alle verplichtingen vervuld heeft voor hun geldige abonnement/beurtenkaart.
Je kan de abonnementen en beurtenkaarten terugvinden onder tabblad Abonnement in de ledenfiche.
De verplichtingen per abonnement kan je in de instellingen van de abonnementen onder tabblad Verplichtingen terugvinden.
Check of het abonnement of de optie op het abonnement in kwestie toegang heeft tot de kalender.
Dit kan je checken door de instellingen van een kalender te openen en onder tabblad Toegang te kijken of het abonnement of de optie in kwestie aangevinkt staat.
Let op: niks aanvinken geeft alles toegang.
Check of het abonnement of de optie op het abonnement in kwestie toegang heeft tot de activiteit.
Dit kan je checken door de instellingen van de activiteit te openen via Planner ⇒ Aanmaak en Beheer en onder tabblad Abonnement te kijken of het abonnement of de optie op het abonnement in kwestie aangevinkt staat.
Let op: niks aanvinken geeft alles toegang.
Check of het lid in kwestie aan hun limiet van reservaties zit.
Er zijn 3 plaatsen waar je zo'n limiet kan instellen in de instellingen van de kalender:
Een lid heeft altijd toegang tot de reservelijst indien deze een geldig abonnement of beurtenkaart heeft voor de dag waarop de activiteit plaatsvindt. Pas wanneer er een plek vrij komt op de reservatielijst zal gekeken worden of het lid voldoet aan de voorwaarden om ook effectief een reservatie te maken. Bekijk dus zeker even de redenen waarom een lid geen reservatie kan maken.